Kundcenter

KÖPVILLKOR

Köpvillkoren gäller för köp som du gör från NorDan outlet på nordan.se. Du accepterar dessa villkor i samband med att du genomför ett outlet-köp på Webbplatsen. Köpvillkoren gäller för kunder som handlar i egenskap av privatpersoner. Om du ändå genomför ett köp på Webbplatsen som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning. NorDan ingår endast avtal med myndig person.

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen hittar du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta kundtjänst på outlet@nordan.se

Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.

1. FAKTURA

Betalning mot Klarna faktura med 30 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Klarna skickar en betalningsinstruktion till dig där betalning sker direkt till Klarna. Klarna tar en kreditupplysning första gången du som kund handlar med dem, vilket du blir informerad om. Kopia på kreditupplysningen skickas till din folkbokföringsadress. För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning överlämnas ärendet vidare för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till www.klarna.com/se/villkor

2. DELBETALNING

För en flexibel betalning kan du välja att delbetala din faktura via Klarna. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet men minst 50 kr i månaden. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna, www.klarna.com/se/villkor.

3. KLARNA BETALA DIREKT/KORTBETALNING

Med Klarna Direkt genomför du din betalning enkelt direkt i kassan. Betalningen kan ske med säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard, via direktbanksöverföring eller genom ett kopplat bankkonto. Viktigt att veta är att Klarna erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Pengarna dras direkt vid order. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

LEVERANSTID

Leverans från fabrik sker normalt inom 3–5 arbetsdagar, efter att din beställning är genomförd. Beställningar som ankommer senare än 3 dagar före NorDan semesterperiod vecka 28–31 kommer att levereras under vecka 32. Vi reserverar oss för att angiven leveranstid kan påverkas i samband med storhelger.

LEVERANSFÖRSENING

Om förseningar i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid, ska du kontakta oss på outlet@nordan.se

FRAKT

Dina beställda varor kommer, beroende av produktens storlek, antingen levereras till din angivna leveransadress i Sverige via DB Schenker eller via Postnord. Du som kund kommer att bli kontaktad av transportföretaget innan leverans och då få närmare information om leveransdag och tid. För alla leveranser gäller att transporten skall kunna ske på körbar väg. Vid leverans av fönster och dörrar sker lossning vid tomtgräns. Transport till öar utan broförbindelse (gäller ej Gotland) kan levereras till närmaste utskeppningsplats med adress på fastlandet, där du själv får ombesörja transport till slutdestinationen.

MOTTAGNINGSKONTROLL

Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Om några skador kan synas på emballage eller på varan vid mottagandet ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren kvitterar fraktsedeln. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av dig eller för den som för din räkning är ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att notera detta på fraktsedeln innan leveransen kvitteras, och därefter kontakta vår kundservice på outlet@nordan.se för ny order. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du snarast kontakta vår kundservice. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 2 månader från mottagandet. Vi rekommenderar dig till att avemballera och kontrollera ditt gods vid ankomst.

EJ MOTTAGEN ORDER

Du ansvarar för att ta emot godset ock kvittera fraktsedel enligt ovan. I den händelse att du inte kan ta emot din leverans på överenskommen tidpunkt, har NorDan rätten att debitera dig den extra kostnad som påförts NorDan via fraktbolag.

Har du ångrat ditt köp? Ladda ner returformuläret här och skicka det till outlet@nordan.se

ÅNGERRÄTT KONSUMENT

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Det gör du genom att fylla i vårt returformulär och skicka till outlet@nordan.se.Du ska omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till NorDan AB. Du ansvarar för returfrakt, leverans och produkternas skick vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Ursprungsfrakten från din order är ej återbetalningsbar då den är en förbrukad tjänst.

Ångerrätten gäller inte vid:

Specialtillverkad eller måttbeställd produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

ÅNGERRÄTT FÖRETAG

I de fall som näringsidkare genomför köp på NorDan Outlet så tillämpas Köplagen. För kunder som handlar på Outleten i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt. Returavdrag på 20% av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

REKLAMATIONSRÄTT KONSUMENT

För privatpersoner tillämpar NorDan AB Konsumentköplagen. Lagenlig reklamationsrätt gäller. Kom ihåg att spara kvittot då den fungerar som inköpsbevis. Konsumenten har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två månader anses alltid inom skälig tid. Konsumenten måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt.

REKLAMATIONSRÄTT FÖRETAG

I de fall som näringsidkare genomför köp på NorDan Outlet så tillämpas Köplagen. Om man vill göra gällande att varan man köpt är felaktig ska man inom skälig tid från det man upptäckt felet reklamera felet till NorDan AB. Reklamationsrätten gäller i två år.

Hur du går tillväga vid reklamation

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till outlet@nordan.se där du anger namn, adress, e-postadress, ordernummer och beskrivning av felet. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande lagstiftning. Vid reklamationer följer NorDan Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, se arn.se

Om du utnyttjat din ångerrätt betalar NorDan tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Återbetalnings görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet

KLARNA BETALA DIREKT

Vi genom Klarna drar inte beloppet direkt från ditt betalkort utan gör endast en reservation på orderbeloppet när du väljer Klarna direktbetalning eller betalning från bankkonto.  Detta innebär att vi enkelt kan släppa reservationen och återbetala om du ångrar ditt köp - det kan ibland ta några dagar innan detta syns på ditt kontoutdrag.

KLARNA KORTBETALNING

Beloppet dras direkt från ditt betalkort vid order. Detta innebär att vi genom Klarna återbetalar direkt om du ångrar ditt köp - det kan ibland ta några dagar innan detta syns på ditt kontoutdrag. 

I händelse av kreditering av hela eller delar av en beställning som ursprungligen betalats med Visa/Mastercard kommer krediteringen normalt att föras tillbaka till samma kortnummer och inte som en direkt betalning till bankkonto. Om du betalat med faktura eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto.

KONSUMENT

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.https://www.arn.se/konsument/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

FÖRETAG

Tvist i anledning av Avtalet skall slutligt avgöras genom skiljedom enligt Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Överstiger inte tvisteföremålets värde tio gånger det s.k. prisbasbeloppet skall istället Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts Regler för Förenklat Skiljeförfarande tillämpas.

NorDan använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår hemsida/www.nordanoutlet.se

Enligt lagen om elektronisk kommunikation måste alla besökare samtycka till och få veta hur vi använder cookies på vår webbplats.

Vi använder oss av sessions cookies för att identifiera dig när du besöker vår webbplats. Det betyder rent tekniskt att hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. När du stänger din webbläsare försvinner denna cookie.

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

NorDan är noga med att skydda din integritet genom en trygg hantering av dina personuppgifter och följer GDPR (General Data Protection Regulation) vilken gäller i alla EU-länder och reglerar hur personuppgifter får användas. I och med GDPR skärps kraven på hur vi som företag hanterar personuppgifter. Därför uppdaterar vi vår Dataskyddspolicy som tydligare beskriver hur vi hanterar, skyddar och använder dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt. Du hittar vår INTEGRITETSPOLICY här.

SÄKERHET, FRISKRIVNING OCH SEKRETESS

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

RÄTT ATT GÖRA INVÄNDNINGAR

Den registrerade har rätt att invända mot den personuppgiftsansvarigas behandling av hans eller hennes personuppgifter.

Rätten att invända gäller när personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning.

Om den registrerade invänder mot behandlingen i sådana fall får den personuppgiftsansvariga endast fortsätta att behandla uppgifterna om det går att visa att det finns avgörande berättigade skäl till att uppgifterna måste behandlas som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter eller om behandlingen sker för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

Den registrerade har alltid rätt att invända mot att hens personuppgifter används för direkt marknadsföring. En sådan invändning kan göras när som helst. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.

Särskilda regler gäller för personuppgifter som behandlas för vetenskapliga och historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål.

RÄTT TILL BEGRÄNSNING AV BEHANDLING

De registrerade har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.

Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.

NorDan AB accepterar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter eller produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

NorDan AB har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

Rätten till begränsning gäller bland annat när den registrerade anser att uppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan den registrerade även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och för behåller oss rätten att justera priset.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

NorDan AB
NorDan Factory Outlet
Grebbestadsvägen 8
457 91 Tanumshede
outlet@nordan.se
betala med Klarna